"OKOSNAK LENNI JÓ!"NTP-TÁB-19-0107
Programvezető:
Sarka Ferenc matematika – fizika – pedagógia szakos tanár, a Magyar Tehetséggondozó Társaság alelnöke.
a.)
A program célja:a gyerekek gondolkodásának, problémamegoldó képességének fejlesztése volt.
A programot játszva, elméleti és gyakorlati feladatokon, feladványokon keresztül valósítottuk meg.
Minden kérdést több oldalról közelítettünk meg, gondolkozzunk rugalmasan, kételkedjünk mindabban, amit hallunk, látunk, merjünk gondolkodni!
1. Terület: logikai – matematikai
A tábor 6 napos 5 éjszakás: Hétfőtől – szombatig. Érkezés a táborba: hétfőn délelőtt. Hazautazás: szombaton délután
Szakmai program kötött foglalkozása:
Ez az intelligenciatípus az absztrakt gondolkodás képességét foglalja magában, vagyis azt, hogy konkrét cselekvések vagy tárgyak hiányában is tudjunk viszonyokat kezelni és értékelni.
A foglalkozások:
- délelőtt csoportbontásban valósultak meg 9.00 – 11.30
- délutáni szabadidős foglalkozások, amelyek kapcsolódtak projektfeladatokhoz
A logikai - matematika program:
Gondolata: „Hát azt megfigyelted e már, hogy akiknek tehetségük van a számtanhoz, azok úgy szólván minden tanulmányban éles eszűek. Akik ebben edzik szellemüket, annyit bizonyára elérnek, hogy élesebb lesz a felfogásuk, mint azelőtt volt.” (Platon)
Mit szerettünk volna megvalósítani? Dr. Czeglédy István (Nyíregyházi Főiskola főiskolai tanára) által meghatározott „kreatív tulajdonságok fejlesztését”. (problémaérzékenység, ötletgazdagság, rugalmasság, hajlékonyság, könnyedség, kidolgozottság, újrafogalmazás, eredetiség, transzferálás, kiterjesztés.)
Hogyan? A Lénárt féle gondolkodási műveletekkel. (az analízis, a szintézis, valamint a problémamegoldás folyamatában előkészített a gondolkodási fázisok (ténymegállapítás, módosítás-próbálkozás, megoldási javaslat, kritika, érzelmi megnyilvánulások) eredményes alkalmazását, amelyek elvezetnek a sikeres megoldásához.
Milyen szervezeti formában? Egyéni és csoportmunka. Nagy szerepet kapott a táblajáték, az internetes játékok és a projektmunkák.
A program célja volt: a gyerekek gondolkodásának, problémamegoldó képességének fejlesztése. A programmal játszva, elméleti és gyakorlati feladatokon, feladványokon keresztül igyekeztünk megvalósítani/hozzájárulni a gyerekek logikus gondolkodásának fejlesztéséhez, a problémák rugalmas, a hagyományostól eltérő megközelítésére, amely elvezethet a helyes megoldásokhoz. Minden kérdést lehetőleg több oldalról közelítettünk meg, gondolkozzunk rugalmasan, kételkedjünk mindabban, amit hallunk, látunk,merjünk gondolkodni!
Megvalósított feladatok:
Matematika gyakorlatban való alkalmazásához kapcsolódó projekteket állítottunk össze. A gyerekek három fős csoportokban dolgoztak tanári konzultáció mellett.
Alkalmazott játékok:
Projekttémák:
(az első nap délutánján választottak a gyerekek, alkottak csoportokat és az ötödik napon adtak számot a többiek előtt).
Projektek:
A gyerekek által készített beszámolók kapcsolódtak a matematika gyakorlatban való alkalmazásához.
Naponkénti logikai – matematikai foglalkozások:
Hétfő
de: érkezés a táborba: munka és baleset megelőzési oktatás, a viselkedési szabályok és a tábor rendjének ismertetése,
du: - a logikai - matematika program megbeszélése. A tanulók érdeklődési körének feltérképezése. Projektfeladatok megbeszélése
Kedd
A nyíregyházi lány labdarugó csapat bemutatója. „A foci és a matematika”
Szerda
Számjegymozgatáshoz feladatok. Képrejtvények.
Csütörtök
Péntek
Szombat
b.) A sport-játék program megvalósítása során törekedtünk: A tehetséges tanulók speciális fejlesztése az sport – és testnevelés műveltségi területen, különös tekintettel a gyerekek körében a legnépszerűbb, a labdarúgás sportjátékra.
Kategória kódja: | NTP-TÁB-19 | ||||||
Pályázó neve: | "Míg megnövök" Alapítvány a kisiskolások képességfejlesztéséért | ||||||
Pályázó címe: | 4431 Nyíregyháza, Szódaház u. 4-6. | ||||||
Program címe: | Okosnak lenni jó! - Határokon átívelő tehetségfejlesztés a Nemzeti Tehetség Program keretében |
A tehetséges tanulók speciális fejlesztése az sport – és testnevelés műveltségi területen, különös tekintettel a legnépszerűbb, a labdarúgás sportjátékra.
Időpont: 2019.07.29. (hétfő) - 2019. 08. 02. (szombat). Helyszín: Az alapítvány székhelye, Kis Vakond Gyermektábor.
Időtartam:
Hétfő:14.15- 17.15. (3 óra); Kedd- szerda-csütörtök –péntek: naponta 9.00- 12.00 (3 óra) és 14.15- 17.15. (3 óra); Szombat: 9.00- 12.00 (3 óra)
Létszám: 2x15 fő.
Feladat: a tehetséges tanulók speciális fejlesztése az sport – és testnevelés műveltségi területen, különös tekintettel a legnépszerűbb, a labdarúgás sportjátékra.
Cél: A testnevelés és sport – mozgásos tevékenység lévén – ismeretrendszerével, értékeivel, illetve funkciójával – sajátosan összetett műveltségi terület.
Eszközök: futball labda, jelző póló, hullahopp karikákjelölő bója: futball kapu, füves foci pálya, játékvezető.
1. foglalkozás (3 óra) :
A sportjátékok életkori sajátosságokhoz igazodó alap technikai és taktikai készletének, valamint elméleti ismereteinek elsajátítása.
Labdás technikai gyakorlatok 1. Képességfejlesztés. Játékok, versengések.
Időpont: 2019.07.29. hétfő.
Helyszín: Az alapítvány székhelye, Kis Vakond Gyermektábor.
Időtartam 14.15- 17.15. (3 óra).
Létszám: 2x15 fő.
1. csoport (15 fő) 14.15 - 15. 30. 15.30 – 16.00: Szünet, forgás, uzsonna. 2. csoport (15 fő) 16.00 - 17.15.
Fejlesztési célok | Közműveltségi tartalmak ‒ mozgásműveltség, mozgáskultúra | Közműveltségi tartalmak ‒ ismeretek, személyiségfejlesztés | Kapcsolódási pontok | A fejlesztés elvárt eredményei – ellenőrző gyakorlatok | |
A sportjátékok életkori sajátosságokhoz igazodó alap technikai és taktikai készletének, valamint elméleti ismereteinek elsajátítása. Fejlődés a motoros képességekben a sportjátékok mozgásanyagának intenzív és tudatos gyakorlásával. | Labdás technikai gyakorlatok 1. Játékos labdás feladatok 2-3-4 vagy több játékos együttműködésével, négyszög, valamint téglalap alakzatban, az átadások irányának megváltoztatásával. Labdahúzogatás, - görgetés; haladás közben, fordulatokkal is. Labdavezetések külső és belső csüddel, mindkét lábbal, különböző alakzatban.
| A sportjátékok játékelemeinek technikailag helyes és célszerű végrehajtásával kapcsolatos ismeretek, a tudatos és önálló tanulás segítése érdekében. A sportjátékok játékszabály- és taktikai alapismeretei. | Matematika: logika, valószínűség-számítás, térbeli alakzatok, tájékozódás. Természetismeret: mechanikai törvényszerűségek; az emberi szervezet működése, energianyerési folyamatok. Természetismeret: energianyerés, szénhidrátok, zsírok, állóképesség, erő, gyorsaság. | A sportjátékok technikai és taktikai készletének elsajátítása, ezek alkalmazása testnevelési játékokban, játékos feladatokban és a sportjátékban. |
2. foglalkozás (3 óra) : Labdás technikai gyakorlatok 2. Képességfejlesztés. Játékok, versengések.
Időpont: 2019.07.30. kedd.
Helyszín: Az alapítvány székhelye, Kis Vakond Gyermektábor.
Időtartam 9.00- 12.00 (3 óra).
Létszám: 2x15 fő.
1. csoport (15 fő) 09.00- 10. 15. 10.15 – 10.45: Szünet, forgás, büfé. 2. csoport (15 fő) 10.45 - 12.00.
Fejlesztési célok | Közműveltségi tartalmak ‒ mozgásműveltség, mozgáskultúra | Közműveltségi tartalmak ‒ ismeretek, személyiségfejlesztés | Kapcsolódási pontok | A fejlesztés elvárt eredményei – ellenőrző gyakorlatok | |
A sportjátékok életkori sajátosságokhoz igazodó alap technikai és taktikai készletének, valamint elméleti ismereteinek elsajátítása. Fejlődés a motoros képességekben a sportjátékok mozgásanyagának intenzív és tudatos gyakorlásával. | Labdás technikai gyakorlatok 2. Labdalevétel: talppal, belsővel, csüddel, combbal, mellel. Taktikai gyakorlatok: Párharcok az 1:1 elleni játékban, labdaszerzés, szabályos szerelés a játékban. Képességfejlesztés A kondicionális képességek fejlesztése a sportjátékra jellemző gyakorlatokkal (pl. futások előre, hátra és oldalra, irányváltással és fordulatokkal, labdával is; gyorsindulások különböző helyzetből, labdával is). A labdás koordináció kiemelt fejlesztése. Játékok, versengések A technikai és a taktikai feladatok megoldását előkészítő, valamint a begyakorlást segítő játékok és játékos feladatmegoldások. | A sportjátékok játékelemeinek technikailag helyes és célszerű végrehajtásával kapcsolatos ismeretek, a tudatos és önálló tanulás segítése érdekében. A sportjátékok játékszabály- és taktikai alapismeretei. . | Matematika: logika, valószínűség-számítás, térbeli alakzatok, tájékozódás. Vizuális kultúra: tárgy- és környezetkultúra, vizuális kommunikáció. Természetismeret: mechanikai törvényszerűségek; az emberi szervezet működése, energianyerési folyamatok. Ének-zene: ritmus-gyakorlatok, ritmusok. Természetismeret: energianyerés, szénhidrátok, zsírok, állóképesség, erő, gyorsaság. | A sportjátékok technikai és taktikai készletének elsajátítása, ezek alkalmazása testnevelési játékokban, játékos feladatokban és a sportjátékban. Törekvés a játékelemek (technikai, taktikai elemek) pontos, eredményes végrehajtására és tudatos kontrollálására. |
3. foglalkozás (3 óra) : Labdás technikai gyakorlatok gyakorlása 1. Játékok, versengések.
Időpont: 2019.07.30. Kedd.
Helyszín: Az alapítvány székhelye, Kis Vakond Gyermektábor.
Időtartam: 14.15- 17.15. (3 óra)
Létszám: 2x15 fő.
1. csoport (15 fő) 14.15 - 15. 30. 15.30 – 16.00: Szünet, forgás, uzsonna.2. csoport (15 fő) 16.00 - 17.15.
Fejlesztési célok | Közműveltségi tartalmak ‒ mozgásműveltség, mozgáskultúra | Közműveltségi tartalmak ‒ ismeretek, személyiségfejlesztés | Kapcsolódási pontok | A fejlesztés elvárt eredményei – ellenőrző gyakorlatok | |
A sportjátékok életkori sajátosságokhoz igazodó alap technikai és taktikai készletének, valamint elméleti ismereteinek elsajátítása. Fejlődés a motoros képességekben a sportjátékok mozgásanyagának intenzív és tudatos gyakorlásával. | Labdás technikai gyakorlatok gyakorlása A tanult labdalevétel: (talppal, belsővel, csüddel, combbal, mellel. Versenyre is! Célba rúgóverseny. Játékok, versengések Játék egymás között. A váltó- és sorversenyek különböző feladatokkal már 6-10 éves gyermekek részére jó alkalmat nyújtanak a labda nélküli technikai elemek és a mozgáskoordináció kialakítására. | A sportjátékok játékelemeinek technikailag helyes és célszerű végrehajtásával kapcsolatos ismeretek, a tudatos és önálló tanulás segítése érdekében. A sportjátékok játékszabály- és taktikai alapismeretei. . | Matematika: logika, valószínűség-számítás, térbeli alakzatok, tájékozódás. . Természetismeret: mechanikai törvényszerűségek; az emberi szervezet működése, energianyerési folyamatok. Ének-zene: ritmus-gyakorlatok, ritmusok. | A sportjátékok technikai és taktikai készletének elsajátítása, ezek alkalmazása testnevelési játékokban, játékos feladatokban és a sportjátékban. |
-4-
4. foglalkozás (3 óra) : Levegőből érkező labda átvétele belsővel. Fejelés: előre, oldalra.
Kapusmunka: Alaphelyzet, guruló, félmagas és magas ívelt labdák elfogása.
Időpont: 2019.07.31. szerda.
Helyszín: Az alapítvány székhelye, Kis Vakond Gyermektábor.
Időtartam 9.00- 12.00 (3 óra)
Létszám: 2x15 fő.
1. csoport (15 fő) 09.00- 10. 15. 10.15 – 10.45: Szünet, forgás, büfé. 2. csoport (15 fő) 10.45 - 12.00.
Fejlesztési célok | Közműveltségi tartalmak ‒ mozgásműveltség, mozgáskultúra | Közműveltségi tartalmak ‒ ismeretek, személyiségfejlesztés | Kapcsolódási pontok | A fejlesztés elvárt eredményei – ellenőrző gyakorlatok | |
A sportjátékok életkori sajátosságokhoz igazodó alap technikai és taktikai készletének, valamint elméleti ismereteinek elsajátítása. Fejlődés a motoros képességekben a sportjátékok mozgásanyagának intenzív és tudatos gyakorlásával.
| Labdás technikai gyakorlatok
Kapusmunka:
Támadásból védekezésbe való visszarendeződés. 2:1 elleni játék. Játékok, versengések Játék egymás között. | A sportjátékok játékelemeinek technikailag helyes és célszerű végrehajtásával kapcsolatos ismeretek, a tudatos és önálló tanulás segítése érdekében. A sportjátékok játékszabály- és taktikai alapismeretei. Törekvés a tanulók önmagukhoz viszonyított teljesítményének emelésére, egymás teljesítményének elismerése. El- és felugrásoknál az erőteljes kar- és láblendítés jelentősége. | Matematika: logika, valószínűség-számítás, térbeli alakzatok, tájékozódás. Vizuális kultúra: tárgy- és környezetkultúra, vizuális kommunikáció. Ének-zene: ritmus-gyakorlatok, ritmusok. Természetismeret: energianyerés, szénhidrátok, zsírok, állóképesség, erő, gyorsaság. Földrajz: térképismeret. Informatika: táblázatok, grafikonok. |
5. foglalkozás (3 óra) :Alapszerelés, megelőző szerelés, labdaátvétel megakadályozása.
Egyszerű cselek. Partdobás.
Kapusmunka: Kigurítás, kidobás, kirúgás állított, lepattintott labdával.
Időpont: 2019.07.31. Szerda.
Helyszín: Az alapítvány székhelye, Kis Vakond Gyermektábor.
Időtartam: 14.15- 17.15. (3 óra)
Létszám: 2x15 fő.
1. csoport (15 fő) 14.15 - 15. 30. 15.30 – 16.00: Szünet, forgás, uzsonna.2. csoport (15 fő) 16.00 - 17.15.
Fejlesztési célok | Közműveltségi tartalmak ‒ mozgásműveltség, mozgáskultúra | Közműveltségi tartalmak ‒ ismeretek, személyiségfejlesztés | Kapcsolódási pontok | A fejlesztés elvárt eredményei – ellenőrző gyakorlatok | |
A sportjátékok életkori sajátosságokhoz igazodó alap technikai és taktikai készletének, valamint elméleti ismereteinek elsajátítása. Fejlődés a motoros képességekben a sportjátékok mozgásanyagának intenzív és tudatos gyakorlásával. |